Wat is de Metaverse?

Wat is de Metaverse en wat kun je ermee?

Metaverse wat is het en wat kan je ermee? Facebook wordt ‘Meta’ om zich bezig te houden met de Metaverse. Spelontwikkelaars laten gebruikers virtueel deelnemen aan de Metaverse.

We lezen en horen er steeds meer over. Maar wat is de Metaverse eigenlijk? Wat is de verbinding met cryptografie? En wat hebben we er precies aan?

Laten we een kijkje nemen in deze digitale wereld.

Bij Metaverse denken de meeste mensen direct aan Facebook, maar ook bedrijven als Amazon en de Chinese techgigant Tencent werken aan een eigen virtuele omgeving.

Wat houdt de Metaverse in?

Uitleggen wat de Metaverse precies is, is vrij ingewikkeld. Toch doen we een poging. In principe kun je de Metaverse zien als een online netwerk van virtuele driedimensionale werelden. Het idee erachter is dat dit online netwerk er permanent zal zijn.

Echt leven in virtuele omgeving
De bezoeker van de Metaverse kan echt ‘leven’ in deze virtuele omgeving. Zoals sociale media een nieuwe fase van het internet betekende, moet dit online netwerk de volgende fase worden.

Metaverse

In deze online wereld kunnen mensen elkaar ontmoeten. Ze kunnen er van elkaar leren, ze kunnen er netwerken en nieuwe vaardigheden leren.

Commercieel moet het ook interessant worden: bedrijven moeten straks producten en diensten kunnen leveren en consumenten moeten er kunnen shoppen. Naast het participeren in de virtuele economie kunnen bezoekers zelf meebouwen aan de Metaverse. Een hele interessante, online wereld dus.

Snow Crash van Neal Stephenson
De term ‘Metaverse’ komt overigens uit het boek ‘Snow Crash’ van Neal Stephenson, uit 1992. In dit boek ontsnapt een doodgewone pizzabezorger in zijn vrije tijd aan het echte leven, door in te loggen in de Metaverse. Dit is een gesimuleerde wereld waarin bewoners kunnen leven als een avatar.

De Metaverse is er altijd en is een soort tweede wereld geworden. Die eigenschappen zien we ook terug in de technische infrastructuur van de wereld die in 2021 werkelijkheid is geworden.

Eigenschappen van de Metaverse

Het belangrijkste kenmerk van de Metaverse is dat het ‘permanent’ en ‘synchroon’ is. Daarmee bedoelen we dat het systeem geen pauze of einde kent. Het is net als het offline leven: het gaat gewoon door. Ook bij tegenslagen.

De Metaverse valt niet te resetten en er is geen ‘game-over’, zelfs al kent deze virtuele wereld zijn eigen spelelementen.

Het fijne van deze virtuele wereld is dat er geen beperking is voor het aantal gebruikers op hetzelfde moment. Loop zelf door de online omgeving, of ga samen naar evenementen en plekken. Zo ben je altijd samen met anderen, of hetzelfde tijdstip en dezelfde plek.

Driedimensionaal
Waar we het internet nog kennen als ‘tweedimensionaal’ met plaatjes en tekst, moet de Metaverse ons voorstellen aan een nieuwe vorm van internet. Deze nieuwe vorm is ruimtelijk en driedimensionaal. Het web van documenten verandert naar het web van plekken en coördinaten.

De Metaverse wordt de plek waar je moet zijn om je leven virtueel te leven.

Facebook wordt ‘Meta’ vanwege de Metaverse

Kennelijk heeft Facebook er zoveel vertrouwen in, dat het bedrijf de naam van haar moederbedrijf ervoor verandert. Het bedrijf ‘Facebook’ (niet het sociale medium) heet nu ‘Meta’.

Het bedrijf heeft plannen over het invullen van een metaverse. Dit wordt een gedeelde online wereld, waar sociale media, spellen, werk en webwinkels samen moeten komen. In principe kun je hier alles doen, zolang je je aan de regels houdt.

Metaverse

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg presenteerde enkele voorbeelden: gebruikers kunnen hun eigen woning virtueel namaken, ze kunnen hun uitzicht aanpassen of juist een virtuele woonruimte bouwen.

Ook bepaal je zelf hoe je er online uitziet. Als je je wilt presenteren als een buitenaards wezen of als een robot, dan kan dat.

De Metaverse is geen kinderlijke wereld. Het is een serieuze wereld waar je echt met vrienden of collega’s kunt afspreken. In deze wereld kun je dus ook prima vergaderen op afstand.

De Metaverse geeft het gevoel dat je echt bij elkaar bent. Ontspanning en tijdverdrijf is er natuurlijk ook: er kunnen spelletjes gespeeld worden en concerten worden bezocht.

Wat kun je in de Metaverse?

De Metaverse heeft eindeloze mogelijkheden. Een goed voorbeeld van hoe de Metaverse ons moet samenbrengen, is het virtuele concert van Snoop Dogg.

Hij maakte als een van de artiesten entree in de virtuele wereld. Dat deed hij in ‘The Sandbox’. Op momenten dat we niet lijfelijk bij elkaar kunnen zijn, zullen we online bij elkaar zijn.

MMORPG’s

We kenden deze virtuele werelden eigenlijk al een beetje. Denk maar aan de MMORPG’s van vroeger, en de MMOCC’s. MMOCC’s waren virtuele omgevingen waar met elkaar gechat konden worden. Ze stierven de afgelopen jaren een beetje uit, maar met de Metaverse lijkt een virtuele wereld weer levendiger dan ooit.

We moeten deze virtuele omgeving alleen serieuzer nemen dan de ‘game-achtige wereld’, zoals het Habbo Hotel of Second Life. De Metaverse kent veel meer mogelijkheden.

Volledig functionerende economie
Zo heeft de Metaverse bijvoorbeeld een volledig functionerende economie. Bedrijven en individuen kunnen online eigenaar worden van een stukje Metaverse. Je kunt je eigen investeringen doen, zelf bouwen, verkopen en iets ontwikkelen. Daarmee gaat het om de complete ervaring, die doet denken aan ons leven offline.

Kenmerkend aan de Metaverse is dat je alle data, digitale activa en content door de hele virtuele wereld heen kunt gebruiken. Dit is waaraan je ziet dat dit echt een online netwerk is van virtuele werelden. En die werelden zijn niet ‘los’ van elkaar te bereiken, maar sluiten juist op elkaar aan.

Digitale identiteit

Een belangrijk onderdeel van de Metaverse is het bezitten van een online-identiteit. Die drukken we uit met avatars. We krijgen dus een virtueel alter ego. Wat dat betreft, lijkt Metaverse op MMOCC’s als Habbo Hotel en Second Life.

Wie meer van een persoonlijke, realistische kijk op sociale media is: op LinkedIn en Instagram laat je ook niet ‘je echte ik’ zien, maar een gemaakt karakter.

Bij een digitale identiteit hoort status en het bezitten van goederen. Individuen en bedrijven zullen in de Metaverse eigen producten en diensten creëren, produceren en leveren. Daarvoor zullen ze ook beloond worden. Dat heeft dan weer elementen uit de offline wereld.

Meta

Niet alleen op het scherm

Dat de mogelijkheden echt grenzeloos zijn, blijkt wel uit het idee van Mark Zuckerberg om in de echte wereld voor aanvullingen te zorgen. Dat werkt dan met een augmented reality-bril op.

Je loopt in de offline, echte wereld door bijvoorbeeld een museum. Je zet zo’n bril op, en krijgt dan meer informatie te zien bij kunstwerken. Het kan nog gekker: de kunstwerken kunnen tot leven komen.

Kijk je naar de Nachtwacht van Rembrandt, dan blijft het beeld niet stilstaan, maar lijkt het alsof je erbij bent. De Metaverse gaat onze hersenen foppen en onze fantasie de vrije loop laten.

Metaverse en Crypto

Je denkt nu misschien: ‘Waarom staat dit op een website over cryptografie?’ En dat is natuurlijk een geheel terechte vraag. Om met de deur in huis te vallen: om te kunnen leven in de Metaverse maak je gebruik van de virtuele economie.

Er zijn zelfs al speciale Metaverse crypto’s waar je in kunt investeren.

Anders dan de offline wereld, is deze economie niet fragiel. Het is gebaseerd op cryptovaluta, traditionele valuta, tokens en NFT’s. Al deze handelswaar vertegenwoordigen een waarde.

Zo kun je bijvoorbeeld met een token een lidmaatschapskaart kopen tot een bepaalde server op het gamersplatform Discord.

Metaverse

Online mediabedrijf
Een klein stukje van de economie kan een onderdeel vertegenwoordigen in een online mediabedrijf. Een soort Talpa of Disney, maar dan online. Ook ons werkende leven wordt dus naar online verplaatst. We zullen digitale producten kunnen bezitten, kopen en verkopen. Zo investeer je in je eigen, of andermans digitale eigendom.

Blockchain

Om de economie van de Metaverse mogelijk te maken, wordt er gewerkt met de Blockchain. Sommige games in de Metaverse hebben al hun eigen landen of werelden met hun eigen cryptocurrency ontwikkeld.

Decentraland is daar een goed voorbeeld van. Deze game heeft virtuele casino’s geïntroduceerd in de Metaverse. Met de currency MANA kun je roulette of Blackjack spelen. In het casino staan ook nog wat eenarmige bandieten.

Blockchain

Decentraland

Als gokken offline niet mogelijk is, dan kan het online wel. Decentraland is maar een van de voorbeelden van games in de Metaverse.

Zo zijn er ook games waarbij je virtueel land kunt kopen in de vorm van een NFT. Daar kun je op bouwen, of het land weer verhuren. Zo verdien je weer meer crypto, dat terecht komt op de Blockchain. Dit zijn nog maar de voorbeelden van Blockchain games.

Dankzij P2E (play-to earn: het spelen van een game om iets te verdienen) ben je eigenaar van alles wat je in de virtuele wereld verzamelt. Sommige games gaan zelfs zover dat je de wimpers of kleuren ogen voor je avatar kunt kopen of ruilen. Je cosmetische make-over moet dan worden gekocht op bijvoorbeeld OpenSea of Rarible.

NFT’s en cryptografie

Het lijkt nu misschien alsof de Metaverse alleen om cryptografie en NFT’s draait, maar dat is gelukkig niet zo. Het sociale aspect, van elkaar ontmoeten, blijft gratis.

Toch zullen die NFT’s en cryptografie heel belangrijk worden in de Metaverse. NFT’s dienen namelijk als een gedecentraliseerd goed, met een bewijs van eigendom.

Dat geeft deze virtuele wereld wat transparantie. Een economie werkt alleen goed als er duidelijke afspraken over standaarden en protocollen zijn gemaakt.

We hebben daar in de echte wereld het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Europese Centrale Bank (ECB) voor, maar dat is in de Metaverse wat lastig op te zetten.

Wanneer de Metaverse een gedeeld gemeengoed wordt, komt er vraag naar identiteiten, zelf opgezette financiële diensten en pijlsnelle uitwisseling van valuta.

Onmogelijk dat een orgaan bestuurd door mensen een eerlijke wereld kan bieden, met eigendommen van miljoenen en miljarden mensen in het beheer. Cryptografie kan dat wél.

De Blockchain tackelt alle problemen die we in de offline wereld hebben. De online wereld heeft daarmee alle kans om eerlijker en socialer te zijn dan de offline wereld. Daarom zetten diverse blockchain games al hun eigen cryptomunten nu in op crypto gebaseerde werelden.

Ook NFT’s zullen belangrijk worden. Wie een digitaal of virtueel stuk land koopt, wordt de eigenaar.

Je vraagt je misschien af waarom je het zou doen en welke waarde dat vertegenwoordigt. In Decentraland zijn al stukken land verkocht met een waarde van 900 offline dollar. Crypto wordt waarschijnlijk dé manier om te betalen in de Metaverse.

NFT Metaverse

Economische waarde van de Metaverse

De Metaverse heeft alles in zich om een enorme economische waarde te krijgen. Het heeft dat spel-achtige, verslavende element. Online status, het dingen kunnen bouwen, het zelf kunnen opzetten van een wereld.

Waar kinderen in de jaren 80 geld uitgaven voor Hot Wheels, gaven kinderen jaren later geld uit aan Pokémon en daarna aan computergames als Rocket League en Habbo Hotel. Als je echt fan van iets bent, betaal je er graag voor. Wat dat betreft heeft fandom en het daarbij horende economisch verkeer zich verplaatst naar online omgevingen.

Pokemon Metaverse

Een voorbeeld van hoe de Metaverse belangrijk zou kunnen worden voor gewone winkels van stenen: een kledingwinkel heeft offline een hit met een bepaald item. Laten we voor nu zeggen: de spijkerbroek met gaten. Diezelfde spijkerbroek wordt ook online verkocht, in de Metaverse. Je kunt die broek overal dragen, in elk spel dat op de Metaverse is aangesloten.

Denk bijvoorbeeld aan Fortnite. Om die broek te kunnen dragen, moet je wel eerst een bepaald niveau van vaardigheid hebben bereikt.

Decentrale financiën

Een nieuw platform is maar even interessant. Een virtuele wereld is alleen een blijver als er genoeg activiteit is. Tim Sweeney van Epic Games (Fortnite) betoogt dat daarom een economisch model belangrijk zal worden voor de Metaverse.

Het is dus zaak voor ontwikkelaars om aan de slag te gaan met verdienmodellen. Klanten moeten zich eerlijk behandeld voelen en fraude moet worden tegengegaan.

Om dat te bereiken, moet het systeem anti-fragiel zijn. Dat kan alleen wanneer het geld echt gaat naar de ontwerpers, designers en creatievelingen. Volgens Sweeney moet worden voorkomen dat de ontwikkelaar van het platform de winst in z’n eentje opstrijkt. Dat lukt alleen als er gebruik wordt gemaakt van decentrale financiën en NFT-technologie.

DeFi is de magische afkorting hierin. Deze beweging richt zich in de cryptovaluta op het decentraliseren van financiële producten. Nu wordt geld in de offline wereld nog beheerd door banken, maar DeFi-enthousiastelingen willen dat je zelf de baas bent over je geld, en dus niet de bank. Oftewel: een decentraal stelsel.

Wie maken al gebruik van de Metaverse?

Al een aantal gamebedrijven en sociale media hebben hun weg naar de Metaverse gevonden.

Ze geloven in de toekomst van dit online netwerk, dat virtuele werelden met elkaar gaan verbinden.

Het is begrijpelijk dat virtuele werelden die zich al richten op online persona’s en 3D de Metaverse als een interessante kans zien.

Gebruik van de Metaverse

Fortnite

Fortnite is een van de populaire games die zich wil aansluiten bij Metaverse. Spelers worden gedropt op een eiland, en moeten tegenstanders uitschakelen, tot de winnaar overblijft.

Het werd oorspronkelijk ontwikkeld als spel om met vier spelers te spelen, maar nu is het een compleet sociaal platform. Eigenlijk kent Fortnite al behoorlijk wat elementen die gedeeld worden met de Metaverse.

Fortnite is ook een sociale omgeving waarin virtuele en offline vrienden elkaar kunnen treffen. Vooral jongeren praten op Fortnite over van alles en nog wat. Zelfs online concerten vinden er plaats. Zo keken al 12 miljoen mensen live naar het concert van Travis Scott, in de game.

Daarmee heeft Fortnite ook veel kennis om naar de Metaverse te brengen. Het heeft al ruime ervaring met online werelden en met online belevingen. Met Fortnite aan boord, heeft de Metaverse veel kennis hierover in huis.

Facebook

We noemden Facebook al even die zich met ‘Meta’ helemaal richt op de Metaverse, maar Facebook is ook bezig met een eigen virtual reality spel. Dit online videospel draagt de naam Facebook Horizon en heeft een geïntegreerd systeem om spellen te maken.

Het is ontwikkeld voor Microsoft Windows, om samen te werken met de Oculus Quest VR-bril. Je kunt het op dit moment alleen op uitnodiging gebruiken. Facebook investeert dus dubbel in de Metaverse.

Daarmee heeft het behoorlijk wat te verliezen. Want hoewel de Metaverse interessant is voor mensen die iets met technologie, crypto of gaming hebben, is het wel de vraag hoe we onze vaders, moeders, ooms, tante’s, opa’s en oma’s weten te porren om er gebruik van te maken.

Maar zoiets zeiden we ook in de jaren 90 over het internet in het algemeen: “Internet? Dat hebben we toch niet nodig? Dat wordt toch niets!” Daar zijn we ook weer op teruggekomen…

Facebook

Decentraland

Decentraland kwam eerder in dit artikel ook al voorbij. Je kunt hier een eigen avatar maken in een 3D-wereld. Gebruikers kunnen een stuk land bezitten en daar gebouwen op bouwen. Het platform is gebouwd via de Ethereum-blockchain.

In Decentraland kun je jezelf door verschillende districten teleporteren. De prijs van een stuk land verschilt erg, waardoor we gelijkenissen zien met de fysieke wereld. Net als in de echte wereld heeft locatie te maken met de prijs. Wat dan wel weer typisch virtueel is, is het hoge gehalte fantasie: je kunt in de ruimte wonen, in een middeleeuws doolhof, of in een door de community zelf ontworpen dorp.

Roblox

Herinneren we ons de ietwat panische berichten nog toen Roblox in 2021 een tijdje storing had? Het toont maar aan dat ook de Metaverse storing kan hebben. Roblox is een zeer populair online platform om games te creëren en te programmeren.

Andere gebruikers kunnen deze dan spelen. Wat het zo aantrekkelijk maakt, is dat het gratis te gebruiken is. Dagelijks loggen tientallen miljoenen gebruikers in. Daarvan is de helft jonger dan 13 jaar. Zij kopen Robux, de virtuele munteenheid van het platform.

Op die manier verdienen de ontwikkelaars van Roblox honderden miljoenen dollars aan offline geld.

Dat toont, maar aan dat de Metaverse een kans van slagen heeft. Zeker bij (zeer) jonge gebruikers. De koppeling met Facebook als sociaal medium, is in de toekomst zo gemaakt.

Veelgestelde vragen

Metaverse is een virtuele wereld waar je aan kunt deelnemen met je smartphone, desktop, laptop, Virtual Reality bril of een Augmented Reality bril. Je kunt er mensen ontmoeten, nieuwe vaardigheden leren, producten en diensten leveren, gamen en winkelen. Kortom de echte wereld beleven maar dan online.  

Volgens de experts moet Metaverse het internet van de toekomst worden. Of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren dat is nu nog niet te zeggen. Metaverse is nog in de ontwikkelingsfase.

Het aantal bedrijven wat in Metaverse stapt groeit met de dag. Van de grote bedrijven zitten o.a. Adidas, Dolce & Gabbana, Netflix en Disney in Metaverse.

Waarom is de Metaverse zo belangrijk?

De Metaverse lijkt alles in zich te hebben om een succes te worden. De opzet ervan getuigt al dat we anders gaan denken over hoe we omgaan met een virtuele wereld. Het biedt nieuwe kansen. Niet alleen voor gamers, maar ook voor artiesten en kunstenaars.

NFT’s veranderden de kansen voor deze groepen mensen al, maar nu kan het voor iedereen interessant worden.

Het kan een plek worden voor amusement en handel, een online-werkplek en een opvolger van het internet zoals we het vandaag de dag kennen. Eigenlijk heeft de Metaverse de eigenschappen om een miljardenbusiness te worden.

In dat opzicht is het ook niet gek dat Facebook zelf er zoveel vertrouwen in heeft. De Metaverse zit technisch goed in elkaar: het is gebouwd op blockchain en dApps. Daardoor gaan crypto en NFT’s een belangrijke rol spelen. Steeds meer mensen interesseren zich daarin: er valt geld te verdienen in cryptografie en NFT’s.

Bedrijven die openstaan voor dergelijke veranderingen, zullen daar flink van kunnen profiteren. De Metaverse verbetert ook onze online veiligheid. Met het huidige internet liggen datalekken en blootstelling aan kwaadaardige malware en fraude altijd op de loer.

De ontwikkelaars die bouwen uit de Metaverse, streven maximale veiligheid na. Dit moet onze online kwetsbaarheid verbeteren. Bovendien is het ook gewoon een interessant project.

Een digitale wereld waarin je kunt werken, evenementen bezoeken, studeren, geld kunt verdienen en spelletjes kunnen spelen, zijn voor veel mensen aanlokkelijk. Net als in het boek van Stephenson, kunnen gewone mensen even ontsnappen aan de realiteit.

Zitten er alleen maar voordelen aan de Metaverse?

Het klinkt alsof Metaverse de uitvinding van de eeuw is, maar laten we ook realistisch zijn. De Metaverse zal nadelen kennen. Een daarvan is de kans op verslaving. Sociale netwerken kunnen altijd verslavend werken. Daar komt het game-element nog bij.

Dubbel zoveel kans op een verslaving. Daarnaast is privacy een heet hangijzer. De Metaverse is hoofdzakelijk een idee van Facebook, en dat bedrijf heeft nu net geen geweldige reputatie als het gaat om de privacy van hun leden.

Wie zal er toezicht houden? De Verenigde Staten? Europa? China? En natuurlijk heerst de vraag wie het zal gaan gebruiken. Er zullen grote groepen mensen zijn die toch liever hun leven offline leven. Of mensen die simpelweg niets hebben met virtuele werelden. En hoe zorgen we ervoor dat bedenkelijke activiteiten buiten die virtuele wereld blijven?

Bij bepaalde online games met een dergelijk karakter zagen we dat het een broeinest voor gokverslaafden, hackers en oplichters werd. Dat zal Facebook met Metaverse moeten zien te voorkomen.